Дисконтная программа
 
 
 

Ваша корзина пустая

Дисципліни необхідні у XXI столітті

Школа – це практичні навички для життя. За допомогою яких предметів дитина зможе їх засвоїти і впевнено йти вперед?

У наш час професія вчителя переосмислена: постійно збільшується перелік зобов’язань, змінюються акценти (вчителецентризм був витіснений дитиноцентризмом) і, звичайно, відбувається поява нових освітніх підходів до освіти. Вчитель завжди має йти у ногу з часом, відповідаючи на виклики сучасного суспільства та тенденції епохи, щоб діти, які яких він навчає та виховує, мали змогу отримати актуальні навички для подальшого життя. В основі концепції НУШ — кардинальне реформування системи загальної середньої освіти, що передбачає, передовсім, запровадження «педагогіки партнерства», відкриття творчих здібностей дитини. Під «педагогікою партнерства» розуміють взаємодію і співпрацю між педагогом та дітьми, між педагогом та батьками – і розширення творчого потенціалу в дітей. Саме на основі творчого потенціалу дітей має здійснюватися розробка механізмів навчання всіх шкільних предметів.

Серед центральних положень НУШ, які здійснили вплив на визначення переліку шкільних дисциплін — положення про розвиток критичного та творчого мислення. Поява нових предметів потребує від педагогів володіння принципово новими професійними навичками та вміннями. Дані предмети є віддзеркаленням актуального стану речей у абсолютно різних сферах життя (з метою швидкої і безперешкодної адаптації дитини до будь-яких умов життя чи обставин), а також знайомлять учнів з азами сучасних професій. Що ж це за дисципліни?

Пропонуємо вашій увазі 10 найбільш популярних предметів, що з'явилися на хвилі реформування НУШ.

Відеоблогінг

В сучасному світі мало кого здивуєш блогом на YouTube каналі. Саме через це дане заняття люди сприймають скоріше як розвагу – хобі, ніж як актуальну професію. Деякими дослідниками відеоблогінг вже називаний «телебаченням майбутнього»: уявлення користувачів про ту чи іншу річ формується на основі відомостей з блогів. Скажімо, блогер перевіряє на практиці якість, ефективність речей тощо, тобто здійснює експеримент і дізнається точку зору незалежного експерта. Якщо правильно обрати тематику, вдало наповнити контент і якісно обробити відео, то у бога є всі шанси стати «ранковою газетою» для багатьох користувачів, а відтак стати популярним завдяки підписникам – і створити сприятливі умови для заробітку. Відеоблогінг у якості навчального предмету запроваджено у більшості українських альтернативних навчальних закладах. Це не тільки поєднання в знань з інформатики та ораторського мистецтва (а також вміння працювати з камерою), але й розкриття творчого потенціалу. Відеоблогінг дозволяє побудувати позитивні комунікаційні зв’язки з зовнішнім світом. Під час уроків відеоблогінгу учні вигадують власні ідеї візуалізованого сторітелінгу. Сторітелінг — це відтворення тексту не тільки за допомогою слів, а й демонстрації жестами, мімікою та логічними наголосами. Відео має відрізнятися справжністю, тому учні отримують чудову нагоду розкрити в собі акторські здібності. Учнів знайомлять з особливосиями роботи в різноманітних програмах для професійного редагування відео- та аудіоматеріалів, щоб вони могли візуалізувати блог на високому рівні та тим самим отримати багато підписників.

Здорове харчування

Правильне, здорове харчування у наш час є актуальною проблемою, оскільки від того, що ми їмо кожного дня, залежить стан нашого фізичного і психічного здоров'я. Іспанські дослідники з університету Лас-Пальмас-де-Гран-Канарія в результаті дослідження зробили висновки про негативний вплив певних продуктів повсякденного вжитку на стан нервової системи. Скажімо, фастфуд або ж кондитерські вироби, які виготовлені не в домашніх умовах.

Як правильно харчуватися необхідно вчити не тільки дорослих, але й з дітей. Варто з самого малечку прививати звички здорового харчування. У школу діти можуть принести ланч-бокси зі стравами, овочами, фруктами, які найбільше дітям до смаку і провести обговорення корисності чи шкідливості цих продуктів, при цьому варто, щоб учні аргументували свою думку. По бажанню учні можуть підготувати цікаві ілюстративні матеріали, які демонструватимуть які фрукти, овочі, каші необхідно вживати кожного дня, щоб бути здоровими. На викладання предмету «Здорове харчування» виділено небагато часу, але він є повноцінним шкільним предметом у розкладі навчальних закладів.

Проектна робота

Швидко і якісно можна обгрунтувати теорію, якщо втілити її на практиці, тобто, випробувати на власному досвіді. Дисципліна «Проектна робота» саме і створена для того, щоб діти могли реалізувати знання з різних дисциплін на практиці. До прикладу, альтернативна школа «Школа радості» втілюють це так: у процесі знайомства з теми а з географії, учні займаються самостійним пошуком матеріалів про ті чи інші об’єкти, відтворюють мости, метро чи будівлі з підручних матеріалів: картону, паперу, тканини, пластмаси тощо, детально зображують картографічні матеріали та здійснюють презентації заданих тем у формі інтерактивних квестів. Організацією квестів займаються окремі учні чи групи. Використовуючи квести, вдається в ігрових формах закріпити отримані знання про про явища природи, архітектурні споруди, представників флори і фауни окремих країн тощо. Завдяки такій формі інформація надовго затримується в пам'яті дітей.

Логіка

В наш час дана дисципліна є надзвичайно важливою для учнів початкової школи, де діти отримують первинну інформацію про навколишнє середовище та формуються перші, найбільш необхідні навички. Під час уроків логіки учні займаються розв'язанням цілком життєвих, реальних задач, які можуть виникнути будь-коли у будь-кого; перед дітьми ставиться завдання створити вдумливий алгоритм дій для виходу з ситуації, що склалася. Скажімо, учні мають відшукати вихід з невідомого для них населеного пункту або ж розробити план роботи на день, щоб виконати всі 20 справ, що є у переліку. Доволі часто під час уроків логіки в інтерактивний спосіб реалізуються сюжети детективного жанру: з якою кількістю сусідів треба поспілкуватися та які питання їм ставити, щоб повернути додому кота; хто саме з сусідів подарував листоноші парасольку, якщо він встиг обійти 5 будинків, в яких проживають абсолютно різні родини тощо. Отже, учні вчаться мислити логічно, не боятися непередбачуваних ситуацій і надавати адекватну оцінку стану речей.

Навички практичного життя

Один з головних принципів НУШ — практичне застосування учнями знань, які вони отримали в школі. «Навички практичного життя» – дисципліна,що по суті є комплексом різних предметів: логіки, фінансової грамотності, кулінарії, здорового харчування тощо. Дисципліну завжди викладають у вигляді інтерактивних ігор та квестів, які учні виконують самостійно або ж групами. Завдяки такій формі проведення учні вчаться взаємодії, та правильно розподіляти власний час на вирішення конкретних завдань квесту, розвивають комунікативні навички. Скажімо, учні разом з педагогом складають перелік певних продуктів, їдуть у великий торгівельний центр та самі купують все необхідне. Саме так вони тренують навички орієнтації у просторі (в тому числі, в незнайомій місцевості), а також вчаться застосовувати гроші так, щоб їх вистачало на придбання усіх зазначених в списку речей.

Фінансова грамотність

Це окрема дисципліна, яка обов’язково має викладатися в українських навчальних закладах, відповідно до реформи НУШ. Мета предмету: навчити дітей правильно використовувати кошти, виховувати відповідальне ставлення до їх розподілу та формувати вміння складати бюджет. Уроки найчастіше проводять у вигляді гри в «Монополію». Якщо у дітей є бажання, то вони утворюють кілька команд, які є представниками різноманітних груп: «банк», «магазин», «родина» тощо. Учні мають навчитися як раціонально розподіляти кошти, щоб врешті-решт відчувався баланс між доходами і витратами. У процесі вивчення предмету акцентується увага на розвитку вміння дітей критично мислити.

Скетчинг

Швидкий ритм сучасного життя перетворює час на розкіш, якої завжди мало, особливо у творчих людей. Для швидкого та якісного зображення власних ідей та образів, які виникли раптово і існує скетчинг. Скетчинг — техніка, яка передбачає швидке виконання замальовок, створення системи начерків, що стануть у майбутньому базою для повноцінних малюнків. Альтернативні школи включають скетчинг до курсів “Мистецтво” (тобто викладають на уроках малювання), та “Інформаційні технології” (скажімо, під час вивчення web-дизайну). Учнів навчають якомога швидше зображувати побачене у вигляді начерків та розкривати основний зміст найменшою кількістю штрихів. Завдяки цьому діти зосереджуються, вловлюють зміст ідеї та реалізують свій творчий потенціал. На перших порах учнів не мають хронологічних обмежень, вся їх увага має бути сконцентрована на дрібницях і вони мають обирати тільки головне, відмовляючись малювати все підряд. Згодом вчитель обмежує кількість часу на виконання завдань, протягом якого учні повинні якомога точніше зобразити ідеї чи образи у такому вигляді, щоб їх зміст був зрозумілим без стороннього тлумачення.

Кулінарія

В сучасній системі освіти поділ на уроки за гендерним принципом вже не є основним. І хоча донедавна вважалося, що кулінарія — справа дівчат, сьогодні, завдяки положенням про гендерну рівність, які обґрунтовано в процесі реформування Нової української школи, вивчення цієї дисципліни відбувається як дівчатами, так і хлопцями. Діти окрім формування стандартних навичок, вчаться самостійно обирати рецепти (самі чи в команді), створювати списки продуктів, які необхідно придбати (при цьому дітьми вираховується загальна сума грошей на основі вартості кожного продукту), разом з педагогом здійснюють купівлю продуктів у торгівельних центрах. Додатково командам нараховуються бали за раціональний розподіл бюджету і за умови купівлі всіх продуктів зі списку. За сам процес приготування страви також можна отримати бали: 1) за злагоджену роботу на кухні; 2) за швидке приготування; 3) за смак їжі. Завдяки цій дисципліні учні вчаться бути самоорганізованими, фінансово грамотними та вміти розподіляти функції у своїй команді для виконання завдань.

За словами директорки альтернативної «Школи Радості» Ольги Андрусич слоганом, який зустрічає дітей на кухні є слова «Їж свідомо. Відчуй смак, текстуру та запах їжі». На думку пані Ольги те ж саме діти повинні вміти відчувати готуючи їжу, виконуючи будь-яку роботу на кухні, незважаючи на стать. У школі дають можливість відчути себе одним з шеф-кухарів, працювати в групі та визначати, хто і що саме вміє робити найбільш вдало. До того ж діти отримують навички з планування бюджету, вчаться економно використовувати кошти, але при цьому харчуватися смачно і корисно.

Майстерня

Внутрішня структура дисципліни дуже схожа зі звичайним майстер-класом, адже їхня мета ідентична. І в першому, і в другому випадку діти застосовують знання на практиці: ліплення, малювання, створення моделей, організація невеликих театральних постановок тощо. Відмінність майстерень полягає в тому, що вони можуть бути практичною частиною будь-якої дисципліни, його окремим елементом чи інтегрованим в урок. Скажімо, якщо під час вивчення хімії у педагога не вистачає часу для проведення різних цікавих експериментів з реактивами, то можна використовувати час майстерні для проведення дослідів. Цей предмет не має жодних теоретичних складових: учні отримують або закріплюють знання завдяки використанню наочних матеріалів. Цікавим є організація виставки учнями їх винаходів.

Казка-терапія

Викладання цієї факультативної дисципліни відбувається в рамках роботи з курсу «Мистецтво», проте її проведення не є обов'язковим і тому узгоджується з учнями і батьками. В нашій країні вже створені літературні школи, які займаються вихованням юних письменників, вчать художньому письму і креативному висловлюванню власних думок. Альтернативна школа «Free School» запровадила казка-терапію не тільки для розвитку творчого мислення та формування навичок структурованої розповіді, але й у якості психологічного тренінгу – так зване «виписування», перенесення людиною своїх переживань на папір, інколи – приховано, шляхом використання метафор чи алюзій, щоб побачити свої проблеми стороннім поглядом. Доволі часто діти готують казку на основі власних страхів, надій та мрій, вони люблять робити проекцію свого життя на життя героїв казок і вигадувати місця, де відсутні межі для творчої уяви. Кожна казка – індивідуальне. творіння, з неповторними сюжетними перипетіями та образами персонажів, яких поєднують досить складні відносини: вороги перетворюються на друзів, а інколи й на родича, інший родич стає героєм з лихим задумом захопити світ, а королівна, яку необхідно визволити в реальності — змій. Ця дисципліна цікава ще й тим, що учні отримують можливість представити результати своєї роботи публіці і почути безпосередні відгуки.

За словами директорки альтернативної школи Free School Олени Волкової для казкотерапії в закладі завжди створюють психологічну арт-атмосферу. Інколи вмикають дітям розслаблюючу музику, щоб вони могли зосередитися на тому, що уявляють та пишуть. Діти також створюють ілюстрації до деяких казок, які потім публікуються. Учні школи отримують справжню насолоду від створення власних історій, необмежених правилами, як це є насправді.

Нова розширена програма Нової української школи відкриває перед дітьми нові можливості — безліч захопливих, оригінальних та корисних уроків, які найкраще сприятимуть підготовці школярів до щасливого майбутнього. Ігрові методи навчання дозволяють не лише творчо й цікаво реалізувати уроки, але й дійсно надихнути учнів та мотивувати їх до навчання. Адже для того, щоб діти охоче йшли до школи, не треба дивовижної магії поза Гоґвортсом – варто лише викликати у них зацікавленість.

Джерело: https://vseosvita.ua